Categories
Ikke-kategoriseret

Employee advocacy

Mund-til-mund kommunikation har fået en opblomstring med sociale medier. Employee advocacy er, når medarbejdere bliver aktivt engageret i virksomhedens markedsføring og skaber opmærksomhed om virksomheden både offline og på de sociale medier.

At advokere for noget betyder, at man argumenterer for eller er talsmand for noget. Vi har ikke et direkte ord for employee advocacy på dansk, men snakker ofte om medarbejderambassadører.

Employee advocacy er altså ikke noget nyt. Det nye er snarere, at sociale platforme som fx Instagram eller Facebook gør det oplagt og nemt for virksomheder at bruge employee advocacy.

Et eksempel på employee advocacy er, når en kommunikationsrådgiver fortæller sit netværk på LinkedIn om det fede projekt, hun har været en del af gennem sin virksomhed.

Hvorfor skal du bruge employee advocacy?

Employee Advocacy kan være med til at øge troværdigheden i jeres kommunikation. De fleste af os tror mere på det, når en ven anbefaler os et produkt, end når en virksomhed gør det.

Når en leder deler virksomhedens vision med sine egne ord til sine kontakter på LinkedIn virker kommunikationen ofte mere autentisk end når samme opslag ligger på virksomhedens officielle LinkedIn-side.

Når en af mine venner sender mig et link til en hus-annonce på Messenger med en personlig besked om, at jeg skulle overveje at flytte ind på hendes vej, så er jeg meget mere tilbøjelig til at overveje tilbuddet end, hvis det blot var en annonce fra min lokale ejendomsmægler.

Fordele

Employee advocacy øger jeres online rækkevidde, når dine medarbejderes online netværk af venner, følgere og forbindelser nås meget nemt, med et enkelt klik.

De officielle virksomhedssider på fx Facebook har mistet rækkevidde og ved at udnytte dine ansattes netværk kan I øge jeres rækkevidde betragteligt.

Vi stoler bare mere på anbefalinger fra venner og familier og når dine medarbejdere snakker positivt om din virksomhed øges jeres troværdighed.

Employee advocacy skaber engagement og samtidig kan medarbejdere benytte employee advocacy til at pleje egne netværk på fx LinkedIn.

Ulemper

Der er ingen direkte ulemper ved employee advocacy, men det er klart, at det kun fungerer i en virksomhed, der har et godt forhold til sine medarbejdere. Både i forhold til at få ansatte til at medvirke og fordi vinden kan hurtigt vende, hvis man fx afskediger en medarbejder på en upassende måde eller på anden måde skaber konflikter.

Hvordan gør vi?

Stol på medarbejderne og gør det nemt for dem

Det giver næsten sig selv at utilfredse medarbejdere ikke er gode ambassadører. Du kan ikke kræve, at de bruger deres private profiler, men du kan motivere dem til at gøre det.

Gør det frivilligt, men gør fordelene klar.
Det er hårdt arbejde at skulle vedligeholde sine sociale profiler, gør det derfor nemt for dine medarbejdere ved at give dem de rette værktøjer:

  • Send nyheder, der må deles rundt blandt medarbejderne og gør det nemt for dem.
  • Opret hashtags, så det bliver nemt for dine medarbejdere
  • Lad det være op til den enkelte, hvad de skriver. Overvågning gavner ingen.
  • Beløn godt arbejde, så flere medarbejdere kan se fidusen.
  • Ikke alle begår sig lige let på sociale medier. Hjælp medarbejderne med at komme på og oprette en profil.

Lav guidelines til de sociale medier

Guidelines har to mål:

  • at hjælpe dine medarbejdere.
  • at sikre, at det, der kommunikeres, er i tråd med din virksomheds strategi og retningslinjer.

Guidelines kan fx handle om alt fra at stille billeder og tekst til rådighed, gøre det acceptabelt at gå på de sociale medier i arbejdstiden, forklare copyrightregler på billeder, musik, videoer m.m.

De gode guidelines fortæller også, hvordan man kommunikerer i tråd med virksomhedens strategi og retningslinjer. Fx hvordan man grundlæggende opføre sig på de sociale medier. Må man fx sætte opslag på fra virksomhedens interne personalearrangementer?

Eller det helt grundlæggende, som hvordan skriver vi virksomhedens navn er det Virksomhed & CO eller Virksomhed og Co eller noget helt tredje?

Er der særlige hashtags der skal med efter et opslag, er der et slogan, der skal nævnes eller lignende?

Hvordan starter man?

Start med at snakke med de medarbejdere, som du ved er aktive på de sociale medier. Lav en lille fokusgruppe og afprøv forskellige kanaler og forskellige typer af indhold og find ud af, hvad der virker og hvad der er knapt så godt. Fokusgruppen kan på sigt være med til at rekruttere kolleger.

Denne måde tager længere tid end, hvis man lægger initiativet ud til alle medarbejdere på én gang, men jeg tror på, at et godt forarbejde, hvor I får erfaring med, hvad der virker bedst for jer, vil give bedre resultater og gøre det nemmere at få resten af virksomheden med.

Stil content til rådighed

Sørg for, at dine medarbejdere har adgang godt content, som fx billeder, videoer og tekster, som de kan dele.

Holder I fx en konference i virksomheden, så skriv en tekst, tag nogle billeder, lav en video og send det rundt til dine medarbejdere med en opfordring til at dele.

Sørg for, at der løbende er opslag på din virksomhedssider  på Facebook eller LinkedIn og giv et praj til dine medarbejdere om at dele.

Tænk hele tiden over, at dit indhold er spiseligt for dine medarbejdere. De skal gide dele det. Måske skal det ikke altid være pressebilledet af chefen, der skal vedlægges en tekst. Tænk mere utraditionelt og lav content som er sjovt, lav gifs, memes og andet som er populært at dele.

Videoer skal optages, så de både kan deles i bredformat og i højformat og de er naturligvis tekstet.

I stedet for at dele en poleret reklamevideo, vil jeg selv synes, at det er sjovere at dele noget aktuelt med en kommentar om min virksomhed. Fx er der lige blevet delt en video af to kunsttyve på spil i Tyskland. Videoen er gået hele verden rundt. Hvis jeg var chef for et mindre vagtfirma ville jeg dele den med en kommentar a la ”Det var aldrig sket på vores vagt”.

Sørg I det hele taget for at det content, du stiller til rådighed, er et godt miks egnet til forskellige medier og til forskellige typer af medarbejdere.

Lad også dine medarbejdere producere eget content. Nogle medarbejdere deler alt, mens andre er mere private eller har deres eget helt særlige brand. Det giver fx ingen mening at skulle dele et indslag om at bruge stofbleer, hvis man ingen børn har.

Hjælp dine medarbejdere

Det er ikke en selvfølge, at dine medarbejdere er lige stærke på de sociale medier. Hold fx kursus eller lav en guide til LinkedIn eller Instagram. Hjælp de, der ikke har en profil på LinkedIn i forvejen med at oprette en.

Vær tydelig i jeres intention med jeres employee advocacy initiativ. Hvad er det I ønsker fra ledelsens side? Hvad er det I gerne vil have jeres medarbejdere til? Hvad er det I gerne vil have kommunikeret om virksomheden?

Mål indsatsen

Hvor aktive er dine medarbejdere:

  • Hvor mange opslag har de lavet og hvem og hvor mange er de nået ud til?
  • Har I brugt et særligt hashtag kan det fx søges frem, så I får et overblik.
  • Lad den enkelte medarbejder lave en log over opslag.
  • Hvor mange gange er medarbejdernes indslag delt eller kommenteret?
  • Hvor mange kunder kommer til jer på baggrund af et opslag på de sociale medier?
  • Hvor mange brugere på jeres website kommer fra link på sociale medier?
  • Hvis I benytter professionel medieovervågning kan I fx få jeres medieværdi målt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *